پوشش های دکوراتیو فلزی

3 سال پیش

پوشش های دکوراتیو فلزی: همه چیز درباره میکرومتال ها

حتما طراحی‌های خیره‌کننده‌ی زیادی را دیده‌اید که از انواع پوشش های دکوراتیو فلزی در آن‌ها استفاده شده است. مثلا دیوارپوش‌ها یا کفپوش‌های آهنی به صورت زنگ زده یا نزده و یا پوشش‌های مس و پتینه. داستان از چه قرار است؟ برای اجرای این پوشش های دکوراتیو فلزی باید به سراغ چه متریالی برویم؟

در ادامه خواهید خواند که:

  1. معرفی میکرومتال یا همان پوشش های دکوراتیو فلزی
  2. کاربرد پوشش های دکوراتیو فلزی در دکوراسیون چیست؟
  3. پوشش دکوراتیو فلزی برای چه سبک‌ دکوراسیونی مناسب است؟
  4. تفاوت میکروسمنت با لاک فلزات و میکرومتال در چیست؟
  5. جنس لایه نهایی که بعد از اجرای میکرومتال ها استفاده می‌شود از چیست؟

میکرومتال‌ ها جدیدترین پوشش های دکوراتیو میکرونی


 

پوشش های دکوراتیو میکرونی که ما معمولا آن‌ها را با برند سِمِنت‌دیزاین یا پوشش های دکوراتیو میکروسمنت می‌شناسیم شامل مجموعه‌های مختلفی‌ست. از جمله:

  • مجموعه میکروسمنت
  • و مجموعه میکرومتال یا همان متالیک
  • مجموعه میکروسمنت های شیشه ای و چندین مجموعه جذاب دیگر

میکروسمنت به پوشش های میکرونی بر پایه سیمان و میکرومتال به پوشش‌های میکرونی بر پایه فلزات گفته می‌شود که امروزه کاربردهای گسترده‌ای در معماری و معماری داخلی دارد.

میکرومتال‌ها با 6 فلز زیر ارائه می‌شوند:

  1. آهن: فلزی که با جلوه‌ی زنگار و اکسید شده‌اش برای سبک‌های وینتیج  و صنعتی سیار مناسب است
  2. مس: فلزی که به خوبی با سطوح، مجسمه‌ها و مبلمان سازگار می‌شود و به فضا شخصیتی هنری می‌بخشد. زنگارمسی در دیزاین بسیار محبوب و پرطرفدار است
  3. برنز: پوششی که اغوا کننده هنر و معماری بوده و فضایی پر شکوه را تداعی می‌کند
  4. برنج: فلزی قدیمی که رنگ زیبایی دارد و برای تزئینات کلاسیک بسیار مناسب است
  5. آلومینیوم: یکی از پرکاربردترین فلزات در صنعت و مهندسی که در پروژه‌های معماری نیز کاربردهای زیادی دارد
  6. روی: این فلز نیز به لطف ادغام‌پذیری آسان و زیبایی‌اش وارد ترند معماری و طراحی داخلی شده است

پوشش های دکوراتیو فلزی (کالکشن متالیک) در واقع ترکیب یک پودر با مش‌بندی خیلی مشخص و ریز از این فلزات هستند که با نوعی رزین مخصوص مخلوط شده و یک ملات ایجاد می‌کنند. در نهایت این ملات مشابه میکروسمنت به عنوان پوشش دکوراتیو اجرا شده و بر روی آن یک لایه محافظ (لاک) نیز زده می‌شود.

با توجه به اینکه در این پوشش‌ها از چه فلزی استفاده کنیم کاملا خروجیِ همان فلز را به ما می‌دهد. یعنی در نهایت ما یک پوشش به ضخامت 1الی2 میلی‌متر با تمام خاصیت‌ها و ماهیت فلز مورد نظرمان خواهیم داشت.

کاربرد پوشش های دکوراتیو فلزی در دکوراسیون چیست؟


یکی از مهم‌ترین مزایای پوشش های دکوراتیو فلزی این است که مانند میکروسمنت‌ها بر روی همه سطوح با هر اندازه و هر نوع فرم و شکل ظاهری قابل اجرا هستند. یعنی از کف گرفته تا دیوار، سقف، راه‌پله و حتی سرویس‌های بهداشتی. 

این پوشش‌ها همچنین یک سطح نامحدود و بدون درز ایجاد می‌کنند. پس هم بهداشتی‌تر هستند و هم تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن‌ها بسیار ساده است.

به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها استفاده در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه علاوه بر کفپوش، دیوارپوش، پوشش سقف و راه‌پله‌هاست. 

این پوشش‌ها حتی بر روی لوازم و وسایل نیز قابل اجرا هستند. 

گفتیم که در نهایت ما پوششی با تمام خاصیت‌ها و ماهیت فلز مورد نظرمان خواهیم داشت. مثلا می‌توان بر روی یک میز MDF از پوشش آلومینیومی استفاده کرد و آن میز را تبدیل به یک میز آلومینیومی نمود. 

حالا تصور کنید این فلز می‌تواند مثلا آهن یا مس و این میز هم می‌تواند سرویس خواب قدیمی‌تان باشد. و یا سایر لوازم منزل که می‌توانید آن‌ها را بازسازی کنید. حتی دیوار سرویس بهداشتی یا درهای چوبی قدیمی.

نمونه پروژه دکوراسیون داخلی با پوشش های دکوراتیو فلزی:

 تصاویر زیر به ترتیب مربوط به پروژه‌های کافه آدرین و کافه آوان است که از پوشش های میکرومتال در طراحی داخلی آن‌ها استفاده شده. 

در پروژه کافه آدرین  فلز آهن و در پروژه کافه آوان دو نوع فلز مس و آهن به کار رفته است.



 

پوشش دکوراتیو فلزی برای چه سبک‌ دکوراسیونی مناسب است؟



گفتیم که پوشش های دکوراتیو فلزی بر روی همه سطوح قابل اجرا هستند و سطح یکپارچه‌ای نیز دارند. این ویژگی‌ها بخش بزرگی از نیازها و انتظارات بسیاری از معماران و طراحان داخلی را پوشش می‌دهد.

نتیجه این که می‌بینیم امروزه از این پوشش‌ها به شکل‌های متنوعی در دکوراسیون مدرن و معاصر بسیاری از پروژ‌ه‌های معماری استفاده می‌شود. 

البته کاربرد متریال های سمنت‌دیزاین تنها محدود به سبک‌های نامبرده نیست و آن‌ها تقریبا در همه‌ی سبک‌های دکوراسیونی از جمله کلاسیک، صنعتی، مینمال و... قابل اجرا هستند. در واقع آنچه اهمیت دارد چگونگی طراحی و نیاز هر پروژه است. 

Samsung Showroom

مثلا در اسپانیارویکرد استفاده از میکروکوتینگ (Micro-Coating) مدرن تر هستند و اغلب نگاهی مدرن به این پوشش‌ها وجود دارد. در حالی که در ایتالیا با این محصول خیلی دکوراتیوتر برخورد شده و حتی در سبک‌های غیر مدرن و کلاسیک هم از این نوع پوشش های دکوراتیو استفاده می‌کنند. 

تفاوت میکروسمنت با لاک فلزات و میکرومتال در چیست؟


لاک فلزات با ماهیت میکرومتال تفاوت دارد. مثلا وقتی بر روی پوشش میکروسمنت لاک مسی زده می‌شود، پوشش نهایی رنگ مسی می‌گیرد ولی ماهیتش مثل میکروسمنت است.

اما وقتی خود فلز میکرومتال رااجرا می‌کنیم، دقیقا همان ماهیت فلزات را روی سطوح می‌بینیم. به عنوان مثال در فلز مس میتوانیم پس از اجرا با پرداخت و پولیش  به جلا و برق مس برسیم. یا می‌توانیم تنها بخش‌هایی از فلز آهن را اکسید کنیم. چرا؟ 

چون ماهیتشان عینا خود فلز است و همه‌ی ویژگی‌های آن فلز را دارد. 

تصاویر زیر به خوبی این تفاوت را نشان می‌دهد. در تصویر اول که مس بر روی دیوار اجرا شده، بخش‌هایی از آن اکسید و بخش‌های دیگری اکسید نشده است. اما تصویر دوم که پوشش میکروسمنت با لاک مسی است صرفا یک رنگ مسی دارد.

https://www.tarangdecor.com/img/app/coatings/glaze-cobre.jpg


جنس لایه نهایی که بعد از اجرای میکرومتال ها استفاده می‌شود از چیست؟

این متریال در واقع لاک نیست، بلکه نوعی پوشش محافظ  (Protector)است که معمولا به آن‌ها لاک می‌گوییم. متریالی که به عنوان لایه محافظ برای میکرومتال‌ها استفاده می‌شود می‌تواند از جنس پلی‌یورتان یا از جنس سایر جلاهای اکریلیک باشد. پوشش‌های میکروسمنت نیز با انواع این لاک ها، لاک‌های رنگی ویا لاک‌های فلزی فیکس می‌شوند.

سخن آخر:

سمنت دیزاین تنوع کم‌نظیری دارد و کار دست است. به همین دلیل نتیجه نهایی برای هر پروژه منحصر به فرد و غیرقابل تکرار است. بدون شک با استفاده از پوشش های دکوراتیو فلزی و تلفیق هوشمندانه‌ی آن با متریال‌های دیگر می‌توانید خلاقانه‌ترین ایده‌های دکوراسیونی را نیز اجرا کنید. تجربه یا نظر شما درباره این پوشش‌ها چیست؟